Хомеопатия в помощ на зъболечението?

Сп. My Smile, брой 02/2014

HomeopathyХомеопатията е изключително дискутиран алтернативен метод на лечение на различни заболявания, поддържан ревностно от едни и бурно отричан от други. Началото ѝ поставя Самюел Ханеман през далечната 1796 година, основавайки се на схващането, че едно заболяване може да бъде лекувано чрез прилагане на силно разредена форма на веществото, причиняващо съответните симптоми. Може би хората винаги ще бъдат разделени на две в своето отношение към този лечебен подход. Настоящият материал няма за цел да убеждава и разубеждава читателя за способностите на хомеопатията, а само да даде насоки на хората, които вече вярват в нея, с какво тя може да помогне при възникнал зъбен проблем.

Принципът на хомеопатията е да лекува заболяванията чрез прилагане на ниски концентрации от веществото, което причинява същите симптоми у здравия изпитател, т.е. да лекува подобното с подобно, за разлика от класическата медицина, която лекува подобното с негово противоположно. Смята се, че колкото по-разредено е предписаното вещество, толкова по-добър е ефектът.

Истината е, че при заболяванията на зъбите и околните тъкани причината се разполага непосредствено при установеното поражение. Често това е бактериалната плака, причиняваща разрушаване на твърдите зъбни тъкани (развитие на кариес), или възпаление на зъбозадържащия апарат (развитие на гингивит или пародонтит). След като причината е локализирана, това обяснява защо и лечението на тези заболявания е насочено към мястото на поражението. С други думи, за да решите проблема, трябва да се обърнете към своя зъболекар. Той е там, за да ви помогне.

Какво е тогава мястото на хомеопатията в денталното лечение?
Хората, които разчитат на хомеопатични методи на лечение, могат да използват някои от тях за повлияване на своето състояние във времето, докато получат професионална помощ в денталния кабинет.

Когато ви заболи зъб, състоянието за кратко време може да стане непоносимо. Необходимо е спешно да запишете час при зъболекар. До момента на консултацията можете да взимате по пет гранули Chamomilla vulgaris 9CH толкова често, колкото е необходимо. При периодично повтарящи се болки използвайте Aranea diadema и отново се консултирайте с денталния си лекар.

Хомеопатичните средства могат да подпомагат провеждането на хирургични интервенции в денталния кабинет. Смята се, че те намаляват болката и кървенето, подпомагайки следоперативния период. По време на трите дни преди вадене на зъб може да приемате Arnica Montana 9 CH. След като зъбът е изваден, следоперативният период може да се подпомогне с помощта на Hypericum perforatum 15 CH или с Millefolium 5 CH при обилно кървене. Тези средства се прилагат по 5 гранули три пъти дневно до възвръщане към нормалното състояние на организма. Те могат да бъдат разтваряни в малко вода за избягване на усещането за лепливост в устата.

При възпаление от зъбен или венечен произход, водещо до подуване и/или отделяне на гной, е необходима спешна консултация с дентален специалист.

В началния възпалителен етап до срещата със зъболекаря можете да приемате Belladona 5CH (5 гранули на всеки два часа), Hepan sulfuris calcareum 30 CH (два пъти дневно по 10 гранули два дни) и Pyrogenium 9CH (два пъти дневно по 10 гранули в продължение на два дни). Тези средства се прилагат при забелязване на първите симптоми, преди да се формира гнойната колекция. След нейното образуване е необходима спешна намеса в денталния кабинет.

При възпаление на венците (гингивит) е необходимо посещение при вашия зъболекар. Провежданото лечение може да се допълни с прием на Ammonium carbonicum 9 CH по 5 гранули сутрин и вечер.

При пародонтит (прогресивно разрушаване на зъбозадържащия апарат с възпалителен произход, което може да доведе до оголване на зъбите, разклащането им и тяхната загуба) са задължителни лечението и поддържащата терапия в денталния кабинет. При болка, успоредно с провеждането на лечение от вашия зъболекар, можете да приемате Mercurius solubilis 15 CH или Mercurius corrosives 15 CH по 5 гранули три пъти на ден в продължение на 15 дни.

Различните стоматити (възпаления на устната лигавица, проявяващи се с болка, лош дъх и увеличено слюноотделяне) може да се повлияят с Mercurius solubilis 9 CH по 5 гранули три пъти на ден в продължение на седмица до консултацията със специалист.

При първите симптоми на афта може да се прилага Borax 9 CH, а след появата на лезията може да се използва Cantharis vesicatoria или Iodum, а също така Nitricum acidum и Sulfur локално.

При повтарящо се възпаление на ъгъла на устата се прилага Condurango 5 CH по 5 гранули два пъти на ден в продължение на седмица.

При повишен рефлекс за гадене, съпровождан с увеличаване на слюноотделянето, можете да приемате Ipeca 9 CH по 5 гранули при нужда.

Увеличеното слюноотделяне се третира с хомеопатичния медикамент Jaborandi 5 CH по 5 гранули три пъти на ден в продължение на един месец.

При прояви на дентофобия и тревожност преди посещение в зъболекарския кабинет могат да се прилагат различни хомеопатични средства. При тях няма химическа активност, нежелани лекарствени реакции и противопоказания. Важно е да се отбележи, че те не влизат в лекарствени взаимодействия и не водят до привикване. Стягането в гърдите и невъзможността за дълбоко вдишване, породени от чувство на тревога, могат да се преодолеят с 5 гранули Ignatia amara 30 CH толкова пъти, колкото е необходимо.

При треперене (тремор) или позиви за ходене до тоалетната, породени от усещане за страх, може да се прилагат по 5 гранули  Gelsemium sempervirens 15 CH, а при необичайна припряност и световъртеж – Argentum nitricum 9 CH.

При скърцане със зъби (бруксизъм) може да се прилага Cina 30 CH по 10 гранули на седмица и Kalium bromatum 9 CH 5 гранули преди лягане.

Раздразнителността и дискомфортът при бебетата, причинени от пробива на временните зъби, могат да се третират с Chamomilla vulgaris 9 CH или Chamomilla vulgaris 15 CH по пет гранули три пъти на ден. Вторият препарат се използва, когато детето е гневно, трудно за успокояване и се укротява само от люлеене. Двете степени на разреждане (9 CH и 15 CH) могат да се редуват при изчерпване на ефекта на някоя от тях.
По време на хомеопатично лечение е важно да използвате хомеопатична паста за зъби. Този вид пасти не съдържат мента, която е противопоказна по време на хомеопатично лечение. Хомеопатичното лечение може да се прилага по време на целия период на бременността.

Заключение…
Хомеопатията е понесла нападките и скептицизма на мнозина, но тя доказано оцелява във времето. Изборът на лечебна стратегия е твърде личен и той трябва да бъде уважаван и съобразяван. При проблеми със зъбите и венците денталният лекар е човекът, който трябва да установи и отстрани локалната причина, но ако сте сред приятелите на хомеопатията – тя отново е до вас, за да подкрепи общото ви състояние, връщайки баланса в тялото ви и усмивката на лицето ви!

Д-р Ива Димчева